Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

The Conversation

Lunds universitet är medlem i nyhetssajten The Conversation UK. Här får du som forskare själv chans att skriva om både aktuella samhällshändelser och ny forskning i samarbete med en erfaren vetenskapsredaktör. Artiklarna kan sedan återpubliceras fritt av andra medier och nå ut globalt.

The Conversation bevakar en stor bredd av ämnen, som naturvetenskap och teknik, politik och internationella frågor, medicin och hälsa, ekonomi och näringsliv, samt konst och kultur. 

Nyhetssajtens artiklar har tio miljoner läsare per månad totalt sett. Läsarsiffrorna är i nivå med vetenskapsartiklar från The Guardian och The New York Times. 

Innehåll på sidan

Fördelar med att skriva för The Conversation

  • Du får hjälp från idé till publicering av en erfaren vetenskapsjournalist/-redaktör. På så sätt får du råd och vägledning hur du kan göra din forskning tillgänglig. Denna kunskap kan du ha nytta av också i andra sammanhang när du behöver rikta dina budskap till en bred läsekrets.
  • Publicering i The Conversation ger dig en unik möjlighet att samverka med det omgivande samhället och öka synligheten för din forskning internationellt. Tidigare deltagare har rapporterat positiva resultat, inklusive möjligheter till forskningssamarbeten och vetenskaplig publicering. 
  • Du får tillgång till statistik om hur många som läser och kommenterar dina artiklar samt information om var de återpubliceras. Den här statistiken kan användas i exempelvis forskningsansökningar.
  • Du har full kontroll över din artikel, inklusive rubrik och bild, och den publiceras inte förrän du godkänt den. Andra medier får inte redigera artikeln vid återpublicering utan måste ta den i sin helhet. 
  • Det kostar inget att skriva för The Conversation. Du får heller inte betalt för din medverkan. The Conversation är en ideell organisation som finansieras av medlemmarna, som Lunds universitet. 

Så kommer du igång

Artiklar publiceras vanligtvis på följande sätt

  1. Forskare kan föreslå och pitcha artikelidéer, i första hand via webbplatsens pitchformulär. Om du vet vilken redaktör som passar ditt ämne kan du även kontakta hen direkt. Det är viktigt att pitchen godkänns innan du börjar skriva artikeln. 
  2. The Conversation efterlyser experter, antingen genom expertförfrågningar till lärosätenas presstjänster eller direktkontakt. Du kan därför få frågan från en kommunikatör om du vill skriva om ett visst ämne. Meddela gärna din presskommunikatör om du är intresserad av att skriva, så kan hen ha dig i åtanke framöver. 

Innehåll som efterfrågas

The Conversation använder sig av samma nyhetsvärdering som media i övrigt. Artiklarna måste tilltala en bred målgrupp. Det ovanliga och överraskande utmärker sig. Personliga berättelser, fältarbete på plats, unika perspektiv från Sverige samt något som händer “bakom kulisserna” uppskattas särskilt. Exempel på innehåll som efterfrågas:

  • Forskaren som expert som kommenterar aktuella frågor. The Conversation söker fördjupning och nya perspektiv på aktuella ämnen.
  • Forskaren som delar sina senaste forskningsresultat eller kommenterar ny forskning från andra. 
  • Forskaren som skriver tidlösa artiklar, det vill säga artiklar som fokuserar på grundläggande och universella ämnen. När du pitchar en tidlös artikel har du av förklarliga skäl mer tid på dig att skriva. Det kan därför vara en bra första artikel att skriva för plattformen. 

Exempel på format

  • Analyser och kommentarer av aktuella händelser, trender eller samhällsförändringar. 
  • "Explainer" om hur saker fungerar, så som 5G-teknikens påverkan på kommunikation, varför löv förändrar färg på hösten, Einsteins relativitetsteori, basinkomstens effekter på en ekonomi, Diwali-festivalens ursprung och betydelse eller hur probiotika påverkar tarmhälsan. 
  • Använd aktuella nyhetshändelser som utgångspunkt för att presentera din forskning. Du kan till exempel visa hur stadsplanering kan anpassas för att minska framtida risker mot bakgrund av översvämningar i Europa. 
  • Berätta en spännande historia eller svara på en intressant fråga, som "varför drömmer vi när vi sover?"
  • Gör en lista – till exempel 5 effektiva metoder för tidshantering.

Länkar för att komma igång

Så skriver du en pitch

Innan du pitchar

  • Läs The Conversation för att få en känsla för vilken typ av material de publicerar.
  • Använd nyhetssajtens sökfunktion för att kontrollera vad de redan har publicerat inom ditt område.
  • Ta gärna kontakt med din närmsta kommunikatör för att diskutera din pitch.

När du vill pitcha en artikelidé till The Conversation, är det viktigt att hålla den kort och koncis: max 500 ord. En effektiv pitch är en stark berättelse i sig själv. Att den har en riktning skiljer den från ett ämne: medan "textilavfall i modeindustrin" är ett ämne, blir "så får du kläder att hålla längre" en berättelse. Bygg upp en logisk struktur samt infoga statistik, personliga berättelser och exempel för att stärka din pitch. 

Pitchens innehåll

  • Vad är grejen? Inled pitchen med en mening som ger svar på det.
  • Varför ska läsaren bry sig? Förklara varför ämnet är viktigt och varför det är intressant, relevant och engagerande för läsarna. Här kan du kroka i en aktuell nyhetshändelse eller att ditt ämne berör väldigt många människor. Tänk på att läsaren i detta fall är redaktören, som ska välja om hen ska tacka ja till ditt förslag. 
  • Lista huvudpunkterna i ditt förslag. Men ge inte för många detaljer. Fokusera på bredare penseldrag. 
  • Tänk på tajmingen. Varför pitchar du just nu? Har det att göra med något som händer eller är på väg att hända, eller en vetenskaplig artikel du publicerat eller ska publicera?
  • Varför är just du rätt person att skriva denna artikel? För att övertyga redaktörerna om att du är rätt person att skriva om detta ämne, bör du koppla din pitch till din tidigare forskning och din koppling till Lunds universitet. Du kan hänvisa till tidigare arbete eller expertis som du besitter. 
  • Tänk på att inte skriva din pitch som ett vetenskapligt abstract. The Conversations målgrupp är en bredare publik som kräver en annan ton och stil. Utgå inte heller från att redaktören känner till ditt ämne. Se ändå till att du har en djup förståelse för ämnet, och inte bara ger en översikt.
  • Kom ihåg att The Conversation kräver att alla författare har en anställning eller anknytning vid ett universitet. Detta innebär att även doktorander kan bidra med sina perspektiv och insikter.

Lär dig mer om The Conversation

Workshops

Håll utkik efter workshops om The Conversation som regelbundet anordnas av sektionen Kommunikation i samarbete med plattformen.

Online-kurser

The Conversation erbjuder korta online-kurser i hur du pitchar och skriver för nyhetssajten samt hur du når fram till icke-akademiska målgrupper. Kurserna ger tillgång till både videomaterial och texter och du kan gå dem i din egen takt på tider som passar dig. Dessa utbildningspaket inom populärvetenskapligt skrivande är en förmån för forskare vid anslutna medlemsuniversitet. 

Kurserna på The Conversation Training

Inspireras av andra forskare

TC-artiklar skrivna av forskare vid Lunds universitet

Röster från LU-forskare

Paul O'Shea. Porträtt.
Paul O’Shea, universitetslektor vid Centrum för öst- och sydöstasienstudier, har publicerat sig flera gånger i The Conversation. Totalt sett har hans artiklar nästan två miljoner läsningar.

Hur upplevde du samarbetet med The Conversation?

– Överlag har mina erfarenheter varit mycket positiva. Redaktörerna är mer lyhörda än redaktörer på vanliga medier. De är också mer ”hands-on”, vilket ibland kan vara en utmaning, men i slutändan vill de bara förbättra texten och säkerställa en hög standard, vilket jag verkligen uppskattar.

Vad fick din medverkan för resultat?
– Resultaten har varit fantastiska. Även om en del feedback är negativ är det glädjande att se att människor läser ens arbete, delar det och debatterar det. Den stora räckvidden för Conversation har också lett till nya samarbeten. Jag skrev till exempel flera artiklar om politiken kring OS i Tokyo, vilket ledde till att jag blev inbjuden till ett internationellt projekt om OS och publicerade en peer-reviewed artikel om ämnet förra våren. På samma sätt ledde Covid-artiklarna till en vetenskaplig artikel som författades tillsammans med min kollega vid centrumet, Nicholas Loubere, och en svensk forskare vid Försvarshögskolan, och en annan som för närvarande granskas.

Har du några tips till forskare som funderar på att använda plattformen?

– Ja, mitt råd är att inte vänta tills din peer-reviewed artikel eller bok är ute. Akademisk publicering är tidskrävande, och det av goda skäl. Men att skriva en Conversation-artikel är ett bra sätt att tänka igenom betydelsen av en idé/fall/hypotes etc. Så för mig är Conversation någonstans du kan gå med idéer som du kan börja utveckla.

Paul O’Shea i The Conversation

Moa Petersén. Porträtt.
Moa Petersén, docent vid avdelningen för ABM och digitala kulturer, publicerade sig i The Conversation i juni 2018. Hennes artikel har 253 000 läsningar.

Hur upplevde du samarbetet med The Conversation?

– Samarbetet med The Conversation var en blandad upplevelse. Å ena sidan var det givande att kunna nå ut till en bred publik och att artikeln fick stor uppmärksamhet. Å andra sidan upplevde jag en hård styrning från redaktören, vilket i vissa fall ledde till att vissa detaljer och djup i artikeln försvann. Detta kan ha bidragit till att artikeln blev mer ytlig – men också till att den fick det genomslag det fick.
 
Vad gav det för resultat i efterhand?

– Resultatet var överväldigande. Artikeln spreds snabbt och nådde en bred läsekrets. Den blev översatt till flera språk och jag blev inbjuden till mediaintervjuer både nationellt och internationellt. Det ledde också till bokkontrakt och nya forskningssamarbeten. Att skriva för The Conversation blev en vändpunkt i min karriär.
 
Har du några tips till forskare som överväger att använda plattformen?

– Jag skulle rekommendera alla att skriva om du är redo för en eventuell cirkus omkring det. Stå för din text och utmana redaktörens förslag om du inte håller med. Våga ta steget, men var medveten om att det kan leda till oväntade konsekvenser.

Moa Peterséns artikel: Thousands of Swedes are inserting microchips into themselves – here’s why 

Pär Halje. Porträtt.
Pär Halje, biträdande forskare vid Integrativ neurofysiologi, publicerade sig i The Conversation i augusti 2023. Hans artikel har 21 000 läsningar.

Varför ville du publicera på the Conversation?

– Det började med att jag blev inbjuden att skriva ett blogginlägg till “Behind the Paper”, som är en blogg kopplad till förlaget där jag nyligen hade publicerat en vetenskaplig artikel. Jag var lite tveksam till om det skulle vara värt mödan, så jag frågade fakultetens forskningskommunikatör Tove Smeds om råd. Hon tipsade om The Conversation och sa att det antagligen skulle få större spridning om jag skrev något där, eftersom andra nyhetsmedia återpublicerar material därifrån. Och det stämde verkligen, istället för ett inlägg blev det ett trettiotal inlägg på olika medieplattformar globalt.

Hur gick du tillväga?

– Först tittade jag på andra artiklar för att få en uppfattning om formatet och tonen. Jag märkte att de artiklar jag själv tyckte bäst om var skrivna i jag-form och i en narrativ stil, så jag försökte göra likadant. Jag skrev ett första utkast som sedan bollades ett par varv med en editor från The Conversation. På det hela taget lade jag nog ner två arbetsdagar på detta.

Hur var det?
– Det var roligt och givande att skriva i en mer personlig stil, men det var också svårt att bevara exaktheten i språket utan den vetenskapliga jargongen, där begreppen har sin väldefinierade betydelse. 

Har du några tips?

– Jag lade mycket tid på att försöka förmedla inte bara resultaten utan även den vetenskapliga processen, alltså varför vi mätte vissa saker och inte andra, och varför det gav oss möjlighet att dra vissa slutsatser men inte andra. Det tror jag är viktigt när man skriver populärvetenskapligt.

Pär Haljes artikel: How consciousness may rely on brain cells acting collectively – new psychedelics research on rats 

Mikael Johansson. Porträtt.
Mikael Johansson, professor vid institutionen för psykologi, publicerade sig tillsammans med kollegan Roger Johansson i The Conversation i juni 2022. Hans artikel har 125 000 läsningar.

Hur upplevde du samarbetet med The Conversation?

– Samarbetet var oerhört lärorikt och engagerande. 'The Conversation' erbjuder en enastående plattform för att kommunicera exempelvis nya forskningsrön till media och en bredare publik, allt utan att kompromissa med den noggrannhet och korrekthet som är så central i akademiskt skrivande. Vi samarbetade med en mycket erfaren redaktör som erbjöd värdefulla råd om hur man anpassar narrativ, språkbruk och exempel för att göra relativt komplexa argument begripliga för en publik utan särskilda förkunskaper eller erfarenhet av att läsa vetenskapliga artiklar.

Vad gav det för resultat i efterhand?

– Artikeln har väckt stort intresse hos många läsare och har delats flitigt på olika sociala medier. Detsamma gäller vår ursprungliga vetenskapliga artikel, som har lästs och citerats i stor utsträckning, och vars rön har beskrivits i olika nyhets- och mediakanaler. Även om det är svårt att säga med säkerhet, kan artikeln i The Conversation ha utgjort ett värdefullt bidrag till detta genomslag.

Har du några tips till forskare som överväger att använda plattformen?

– Jag kan varmt rekommendera The Conversation som en del av det viktiga arbetet med den tredje uppgiften. Som forskare kan det vara en utmaning att hitta former för mer populärvetenskapliga bidrag, men jag upplever att man genom denna plattform har kontroll över både innehåll och framtoning. Att den redaktionella processen, från inskick till publicering, bara tar några dagar är också en ganska kul erfarenhet och något som man inte är så van vid inom den vetenskapliga litteraturen.

Mikael Johanssons artikel “Eye movements could be the missing link in our understanding of memory”

Martina Svensson. Porträtt.
Martina Svensson, kommunikatör och forskare vid MultiPark: Multidisciplinary research focused on Parkinson’s disease, publicerade sig i The Conversation i januari 2020. Hennes artikel har 70 000 läsningar.

Hur upplevde du samarbetet med The Conversation?

– Jag pitchade min idé, fick tumme upp, skrev ett utkast som redaktören gav redigeringsförslag på och skickade tillbaka, sedan bemötte jag dessa och vi diskuterade någon detalj vi tyckte olika om. Därefter satte hon rubriken och efter det publicerades den.

Vad gav det för resultat i efterhand?

– Jag minns inte exakt när allt ståhej började för jag har haft två vetenskapliga publikationer som uppmärksammats tack vare pressutskick från universitetet. Men en del som kontaktat mig har sagt att de sett min populärvetenskapliga artikel på The Conversation. Jag har till exempel blivit kontaktad av både The New York Times och CNN. Jag har också – på grund av alla skriverier i nyhetsmedia, bloggar och Twitter – två vetenskapliga artiklar med höga altmetrics-värden, en metod för att mäta och utvärdera forskningens genomslag på ett bredare sätt bland allmänheten än till exempel citationsindex.

Har du några tips till forskare som överväger att använda plattformen?

– Gör det! Skrid från lös tanke till handling. Även om det inte skulle ge stort genomslag så lär du dig inför framtida mediehantering hur media tänker och du får något att länka till. Nyhetsartiklar är något helt annat än vetenskapliga artiklar. Lita på redaktören även om det kan kännas ovant eller obekvämt i början. Det viktiga är att all fakta stämmer. Tänk också på tajmingen och se till att ha koll på när artikeln publiceras och var extra anträffbar efter publicering. Ta hjälp av en universitetskommunikatör för guidning om du känner dig osäker och använd hen som bollplank under processens gång. Sist men inte minst: ha roligt och var kreativ. Se det som en chans att testa ett annat sätt att uttrycka dig på!

Martina Svenssons artikel “January blues: cross-country skiers hold clues to beating it”

Kontakt

Ellen Albertsdóttir
Kommunikatör
ellen [dot] albertsdottir [at] fsi [dot] lu [dot] se