Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Grafisk profil och logotyp

Den grafiska profilen är ett viktigt redskap i hur universitetet kommunicerar visuellt med omvärlden. Den bidrar till att tydligt och enhetligt berätta om vårt universitet och vad vårt varumärke står för. Allt tryckt och digitalt material som produceras i Lunds universitetets namn ska följa den grafiska profilens regler och anvisningar.

Bilder, mallar, logotyper, typsnitt och ljudfiler i Bild- och mediebanken

Ladda ner grundversionen av Lunds universitets huvudlogotyp för tryck och digital användning på svenska och engelska (zip-fil 1,5 MB, nytt fönster)

Grafisk profil och rådgivning

Logotyp, typografi, färger, bildmanér och grafiska element utgör byggstenarna i vår grafiska profil. 

På dessa sidor hittar du regler och praktiska tips för hur du använder den grafiska profilen i olika kanaler och sammanhang.

Informationen finns också i en tryckt manual som även finns att ladda ner i PDF-version.

Har du frågor om den grafiska profilen? Kontakta sektionen Kommunikation via grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 

Skyltmanual

För utformning av skyltar, såväl inomhus som utomhus, finns en särskild manual:

Anvisningar för skyltning vid Lunds universitet (PDF 3,7 MB, nytt fönster)

Styleguide för webbplatser

Webbplatser inom Lunds universitet ska följa den grafiska profilen i form universitets styleguide för webbplatser.

Styleguide för Lunds universitet – styleguide.lu.se

När ska den grafiska profilen användas?

Den grafiska profilen är beslutad av rektor och gäller för alla verksamheter som organisatoriskt är en del av Lunds universitet. Det är viktigt att du tillämpar profilen i allt material där Lunds universitet är avsändare, såväl tryckt som digitalt, både i intern och extern kommunikation.

Varför har vi en grafisk profil?

Lunds universitet har ett högt anseende både i Sverige och internationellt. För att värna och förstärka denna position krävs att allt vi gör håller högsta kvalitet. Det handlar inte bara om det vi gör utan också om hur vi kommunicerar det vi gör. Vår grafiska profil och logotyp är viktiga verktyg i detta arbete och hjälper oss att visuellt:

  • bidra till universitetets synlighet
  • kommunicera tydligt och enhetligt
  • skapa igenkänning
  • särskilja Lunds universitet från andra universitet och högskolor
  • öka trovärdigheten och ge ett professionellt intryck.

Namnet Lunds universitet

  • På svenska heter vi Lunds universitet. Ordet universitet stavas alltid med litet u.
  • På engelska heter vi Lund University (inte University of Lund). 
  • Förkortningen LU är enbart avsedd för internt språkbruk och alltså inget som ska finnas i externt riktat material. Undantag är sociala medier, där det vid begränsat utrymme rekommenderas att använda LU vid namngivning.

Var noga med att alltid skriva ut namnet Lunds universitet/Lund University i anslutning till namnet på din fakultet/institution/forskargrupp. Detta är viktigt för att skapa tydlighet i alla kanaler, i såväl tryckt som digitalt material. 

Kontobeskrivning, namn och profilbild i sociala medier

Namngivning av organisatoriska enheter

Ett tydligt namn är en viktig utgångspunkt för att omvärlden snabbt ska förstå vad en verksamhet sysslar med, samt att den är en del av Lunds universitet. Syftet med dessa råd är att genom konsekventa principer förenkla och tydliggöra processen när nya organisatoriska enheter (forskningsmiljöer, nystartade bolag, projekt med mera) ska ges ett namn.

Råd vid namngivning av organisatoriska enheter vid Lunds universitet (PDF, 66 kB, nytt fönster)

Kontakt

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Relaterade länkar